I et meget stærkt ansøgerfelt har Sydvestjyske Museer fundet lederen til en nyoprettet enhed, Publikum & Marketing. Det bliver den 46-årige Svanborg Kristinsdottir, som kommer til at stå i spidsen for museets butikker, events, kommunikation og guider.

Ansættelsen sker som led i en styrkelse af Sydvestjyske Museers kommercielle aktiviteter.

- Vi vil skabe endnu flere gode tilbud til publikum, siger museumsdirektør Flemming Just.
- Det kræver, at vi er rigtig stærke på at kende gæsterne og får styrket vores markedsføring, ikke mindst den digitale. Vi er overbeviste om, at vi med Svanborg i spidsen kan rykke os meget i den retning.

Den kommende leder har en kandidatgrad fra SDU i international virksomhedskommunikation. Hun havde i en årrække i Nordatlantisk Hus i Odense ansvaret for butiksdrift, kommunikation og marketing. Hun havde desuden ansvaret for at skabe events, kulturelle aktiviteter og en erhvervsklub. I øjeblikket er hun ansat i Assens Kommune som bosætnings- og marketingkonsulent. Tidligere har hun også været ansat i en mindre privat virksomhed som økonomiansvarlig.

- Jeg glæder mig rigtig meget til at skulle bidrage til at udvikle Sydvestjyske Museer endnu mere. De arbejder med nogle stærke temaer som vikinger, hekse og 2. Verdenskrig. Jeg har været på researchtur på museerne de seneste uger og synes virkelig, at udstillingerne er helt fantastiske, siger Svanborg Kristinsdottir, der i øvrigt beskriver sig selv som it-nørd.

Navnet er islandsk, og Svanborg er da også født i det nordvestlige Island.

- En gammel slægtsbog kan føre familien tilbage til sagnkongen Harald Hildetand, så lidt kongelig har man da lov at være, siger hun med et smil.
- Gennem familie kender jeg Ribe ret godt. Nu glæder jeg mig til at lære hele kommunen at kende og alle de mange dygtige aktører og samarbejdspartnere, som jeg ved, der findes i det sydvestjyske.

Svanborg Kristinsdottir bor i Odense og har tre voksne børn.
Hun begynder på Sydvestjyske Museer den 1. april.